tirsdag 22. januar 2008

Innhold og form

Så, hva er egentlig intelligent undervisning? Noe som er spesialtilpasset de mest intelligente, eller noe som får alle interesserte til å bli mer intelligente? Gjett selv...

Undervisning som innpakning for en politisk/ideologisk agenda, som vi har hatt i det offenlige skolesystemet i et par hundre års tid (se www.johntaylorgatto.com - "The Underground History Of American Education"), vil alltid rakne i sømmene etter en stund, fordi den ikke er omfattende eller solid nok til å (inne)holde hele sannheten om virkeligheten. Undervisning skal være kunnskapsformidling, ikke reklame eller propaganda. Jeg har mange skrekkeksempler på sistnevnte på lager. For eksempel litteraturhistorieprofessorinnen jeg hadde på nordisk grunnfag som så fallossymboler overalt, i alle slags tekster:
- Jeg skjønner at du har et problem, måtte jeg skyte inn, - men synes du det er riktig å ta det opp på denne måten, med studenter, i arbeidstiden?

To be continued...

Ingen kommentarer: