tirsdag 22. januar 2008

Mer om innhold og form

Undervisning formidler ikke nødvendigvis kunnskap bare fordi den foregår i en setting man tradisjonelt forbinder med læring. En av hobbyene mine er å presentere mine egne barn for hårreisende eksempler på pseudovitenskap og historieforfalskning, bare for å sjekke om de følger med og holder seg oppdaterte. - Men du får det til å høres så ordentlig ut, mamma! hender det de klager når jeg har greid å lure dem ekstra trillrundt.

Som (noen av) mine forbilder, diverse filmhelter og eventyrskikkelser, bruker jeg selvfølgelig de overnaturlige evnene mine utelukkende i det godes tjeneste. (Sender dere meg en femtilapp, skal jeg maile dere den sanne historien om hvordan jeg hindret en innvandrerguttegjeng i å sette fyr på lokaltoget ved å fortelle dem om tilsetningsstoffene i det flammehindrende skummet i sprinkleranlegget til NSB, og hva det kunne gjøre med DNA-et og kjønnshormonene deres... Da jeg fortalte om dette til kollegene mine, knakk de sammen i krampelatter og holdt på å tisse på seg.)

Undervisning kan anta et uendelig mangfold av former - akkurat som alle enkelt-elementene av den synlige og usynlige virkeligheten. Men innholdet må alltid korrespondere med det som eksisterer, selv om man befinner seg i et fantasiunivers. "Du kan dikte opp akkurat hva du vil," skriver Stephen King, "bare du forteller sannheten om det."

Ingen kommentarer: